Isnin, 19 Mac 2012

KONSEP BOLING NOMBOR

KONSEP BOWLING NOMBOR
     Menggunakan bahan terbuangbotol minuman,kotak , kalender lama dan biji asam jawa.
      Menggabungjalinkan penggunaan deria dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk merangsang minda kanak-kanak.


      i.    Penglihatan- gunakan warna yang terang untuk menarik minat    murid  supaya fokus terhadap P&P dan merangsang minda murid melakukan perbandingan  iaitu perbezaan dan persamaan warna.

     ii. Pendengaran- guru merangsang minda murid melalui deria pendengaran untuk membuat perbandingan kekuatan bunyi yang dihasilkan oleh Bowling Nombor dengan menggoncang botol untuk menghasilkan bunyi.

     iii. Deria sentuh-  melalui interaksi murid terhadap bahan  iaitu biji asam jawa dan kad nombor yang diperbuat daripada span hijau.
 
     Memilih pendekatan belajar melalui bermain  untuk memperkenalkan nombor   dan juga konsep tolak di dalam lingkungan 10.
             
 Permainan teka siapa saya ?
   - murid duduk dalam bulatan.
   - Guru  membunyikan loceng dan murid mengedarkan botol    kepada rakan.
  -  Apabila loceng berhenti,murid terakhir akan ditutup mata dan meneka nombor dengan menggunakan deria sentuh.
             
Permainan Bowling Nombor.
   - Murid meleret bola ke arah Bowling Nombor.
   - Murid membina ayat Matematik bagi operasi tolak berdasarkan jatuhan botol.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan