KONSEP BOWLING NOMBOR
• Menggunakan bahan terbuang – botol minuman,kotak , kalender lama dan biji asam jawa.
• Menggabungjalinkan penggunaan deria dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk merangsang minda kanak-kanak.
i. Penglihatan- gunakan warna yang terang untuk menarik minat murid supaya fokus terhadap P&P dan merangsang minda murid melakukan perbandingan iaitu perbezaan dan persamaan warna.
ii. Pendengaran- guru merangsang minda murid melalui deria pendengaran untuk membuat perbandingan kekuatan bunyi yang dihasilkan oleh Bowling Nombor dengan menggoncang botol untuk menghasilkan bunyi.
iii. Deria sentuh- melalui interaksi murid terhadap bahan iaitu biji asam jawa dan kad nombor yang diperbuat daripada span hijau.
• Memilih pendekatan belajar melalui bermain untuk memperkenalkan nombor dan juga konsep tolak di dalam lingkungan 10.
Permainan teka siapa saya ?
- murid duduk dalam bulatan.
- Guru membunyikan loceng dan murid mengedarkan botol kepada rakan.
- Apabila loceng berhenti,murid terakhir akan ditutup mata dan meneka nombor dengan menggunakan deria sentuh.
Permainan Bowling Nombor.
- Murid meleret bola ke arah Bowling Nombor.
- Murid membina ayat Matematik bagi operasi tolak berdasarkan jatuhan botol.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan